Friday, May 17, 2013

बौद्ध दर्शनमा संस्कार पंच स्कन्ध


संस्कार-स्कन्ध
रूप, वेदना, संज्ञा र विज्ञानबाट भिन्न शेष संस्कार संस्कार-स्कन्धमा संगृहीत। संस्कार-स्कन्ध कन्तर्गत चित्त सम्प्रयुक्त (४६) र चित्त विप्रयुक्त (१४) संस्कारहरुको गणना गरिन्छ पांच स्कन्ध क्षणिक र नित्य परिवर्तनशील। यि मनुष्यको व्यक्तित्वको निर्माण गर्छ र वस्तु, इन्द्रिय र विज्ञान, स त्रिक सन्निपात रूप प्रत्ययबाट उत्पन्न हुन्छ यसबाट भिन्न आत्मा कुनै अर्को नित्य नामको पदार्थ छैन त्यसकारण भगवानले भन्नुभएकोछ, कर्म, कर्मफल, तैपनि कुनै कारक छैन, ुन धर्महरुको  संकेत अर्थात् हेतुफल सम्न्धको व्यवस्थाबाट पृथक स्कन्धहरुको परित्याग या ग्रहण गरोस । प्रतीत्यसमुत्पादको नियमको अनुसार यि पांच स्कन्ध नै सन्तान रूपमा मरणभवबाट उपपत्तिभव पर्यन्त विस्तारलाई प्राप्त गर्छ । यि नै आमाको कोखमा प्रवेश गरेर पुनर्जन्मका भागी हुन्छन्
भगवान बुद्धले जुन सापेक्षताको इदम्प्रत्ययतारूप, कारणतावादको सिद्धान् प्रतीत्यसमुत्पादको प्रतिपादन गरिएको थियो, त्यसको बाह्र अंक छन्,जसलाई भवाङग पनि भनिन्छ । यि हुन- अविद्या, संस्कार, नामरूप, षडायतन, स्पर्श, वेदना, तृष्णा, उपादान भव, जाति र जरामरण, दु:ख, दौर्मनस्य, उपायास र उपक्लेश, जुन एक अर्का प्रतीति गरेर सम्भूत हुन्छ । एकको हुनाले अर्कोङ्ग अभिनिवृत्त हुन्छ । एकको विरुद्ध हुँदा अपर अंङ्गको पनि निरोध हुन्छ
पंचस्कन्ध
पूर्वजन्मको क्लेशदशा नै अविद्या हो र कर्मदशा संस्कार। यस जन्मको लागि रूप, वेदना, संज्ञा, संस्कार, विज्ञानको बीजरोपण नै विज्ञान होयसलाई प्रतिसंधि विज्ञान पनि भनिन्छ । जन्म देखि  पूर्व गर्भित दशामा पंचस्कन्धहरुको संवृति नामरूप हो, मन एवं इन्द्रियहरु वाला स्थूल शरीर षडायतन, सुखदु:खात्मक अनुभव वेदनाको पूर्वरूप स्पर्श, सुख-दु:खको अनुभूति (मैथुनरागको पूर्वको अवस्था)को नाम वेदना, रूपादि कामगुण, मैथुन को प्रति राग र भोगको कामना तृष्णा, भोग सम्प्राप्ति हेतु को यत्न उपादान, स प्रकार प्रभावित भएर अनागत भव हेतु गरिएको कर्म भव, भरणको अनन्तर प्रतिसंधि, कालमा पाचै स्कन्धहरुको अवस्था जाति, स्कन्धपरिपाक जरा र स्कन्ध नाश भरण् भनिन्छ यसमाबाट प्रथम दुई भवांग अतीत अध्वाबाट, अन्तिम दु भवांग अनागत अध्वाबाट र शेष आठ भवांग प्रत्युत्पन्न अध्वाबाट सम्बद्ध

विज्ञानको विधिहरु
विज्ञान त्रिविध हुन्छ । आलयविज्ञान, प्रवृतिविज्ञान र मननात्मक मनोविज्ञान। आलयविज्ञान नै समस्त विज्ञानहरुको मूल स्रोत हो । यो जगतको समग्र वस्तुहरुको बीजलाई धारण गर्ने अपरिछिन्न प्रवाह रूपमा नित्य समस्त कर्महरु र साङक्लेशिक धर्महरुको बीजको आलय हो । यो क्षणिक र प्रवाह रूपमा नित्य हो । हेतुफलभावबाट समस्त पदार्थ त्यसैमा संलीन रहन्छ आलयविज्ञान अनादिकालिक सर्वधर्मसमाश्रय र निर्वाण को प्रायक पनि मानिएकोछ । यो व्यक्तिगत हुन्छ । प्रवृतिविज्ञान सबै बाह्य अर्थहरुको विज्ञप्तिको नै अर्को नाम हो । पांच ईन्द्रीयहरु (चक्षु, श्रौत्र, घ्राण, जिह्वा सम्म) र मनको ग्राह्य विषयहरुको भेदबाट यो प्रकारको हुन्छ । प्रवृतिविज्ञान परिच्छिन्न स्वभाव, क्षणिक र अनित्य हुन्छ तथा चक्षुरादि यसको आलम्बन हुन्छ । मननात्मक क्लिष्ट मनोविज्ञानको कार्य पांच ईन्दरीयहरुको विज्ञानहरु द्वारा प्रस्तुत विचारहरु प्रत्ययहरुको परिच्छेद (अलग-अलग) गर्नु हो। यो आफ्नो विषयभूत आलयविज्ञानलाई उसको् स्वरूप स्वभावको विपरीत बीजरूपमाम कल्पित गर्दछ
भवतु सब्ब मङ्गलम्  

No comments:

Post a Comment